Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Smalhusen är belägen på Kvarnholmen, en halvö vid Stockholms inlopp.

Föreningen är en äkta bostadsrättsförening och ombildad till bostadsrättsförening  juni 2017. BRF Smalhusen består av två smalhus med totalt 82 lägenheter varav 66 är bostadsrätter och 16 är hyreslägenheter.

Historia

Husen som är byggda 1928-34 är ett tidigt exempel på den funktionalistiska arkitekturen i Sverige.

Stora stenhuset, Tre Kronors väg 11-29  är ett trevånings lamellhus med 54 lägenheter, samtliga lägenheter har 2 rum och kök med balkonger. Huset ritades av KF:s chefsarkitekt Olof Thunström, som bostäder till de anställda som arbetade på Kvarnholmen.

Nya stenhuset, Tre Kronors väg 1-9, även kallat EPA-huset, uppfördes 1934. Huset ritades av Olof Thunströms arkitektkollega, Arthur von Schmalensee och är ett fyrvånings lamellhus som ursprungligen hade fyrtio lägenheter om 2 rok med duschrum. Med tiden har lägenheterna i vartannat trapphus slagits samman. Numera finns elva lägenheter med 4 rok, 16 lägenheter med 2 rok och en lägenhet med 1 rok.

Läs mer om Kvarnholmens historia här